Home » » Nama-nama Asal Syarikat IT dan Komputer Popular Sekarang

Nama-nama Asal Syarikat IT dan Komputer Popular Sekarang



jenama komputer dan jenama itTahukah anda setiap nama/jenama popular syarikat yang menerajui dunia komputer dan IT sekarang berasal dari mana dan mengapa ianya dipilih? Berikut adalah senarai nama syarikat dan jenama popular dunia dan asal namanya:
Adobe
Berasal dari nama sungai Adobe Creek yang mengalir di belakang rumah pendirinya, John Warnock.
Apple Computer
Epal adalah buah kegemaran daripada pengasas syarikat, Steve Jobs. Dia tiga bulan terlambat mengemukakan nama untuk perniagaan, dan ia mengancam untuk memanggil syarikat Apple Computers kalau rakan lain tidak menyatakan nama yang lebih baik sampai jam 5 petang.
CISCO
Ini bukan singkatan seperti yang popular dipercayai. Ini adalah singkatan bagi San Francisco.
Compaq
Nama ini dibentuk dengan menggunakan COMP, untuk komputer, dan PAQ untuk menunjukkan benda dipisahkan kecil.
Corel
Nama ini berasal dari nama pendirinya Dr. Michael Cowpland. COREL adalah singkatan dari Cowpland Research Laboratory.
Google
Nama ini bermula sebagai lelucon tentang jumlah maklumat yang mampu dicari oleh enjin carian. Pada awalnya disebut ‘Googol’, sebuah kata untuk bilangan yang bermula dengan nombor 1 dan diikuti dengan 100 sifar. Setelah para pengasasnya – pelajar siswazah Stanford – Sergey Brin dan Larry Page mempresentasikan projek mereka kepada seorang pelabur, mereka menerima cek yang dibuat untuk ‘Google’ … sehingga dipakailah nama itu.
Hotmail
Sang pengasas Jack Smith mendapatkan idea untuk mengakses e-mel melalui web dari mana-mana komputer sahaja di dunia. Ketika Sabeer Bhatia muncul dengan rancangan perniagaan untuk perkhidmatan mel, dia cuba segala macam nama yang diakhiri dengan ‘mail’ dan akhirnya memutuskan untuk menggunakan hotmail kerana termasuk huruf “html” – bahasa pengaturcaraan yang digunakan untuk menulis laman web. Hotmail awalnya ditulis sebagai HoTMaiL.
Hewlett Packard
Bill Hewlett dan Dave Packard membaling syiling untuk memutuskan sama ada syarikat mereka mendirikan akan disebut Hewlett-Packard atau Packard-Hewlett.
Intel
Bob Noyce dan Gordon Moore ingin nama syarikat baru mereka ‘Moore Noyce’ tapi nama tersebut sudah berdaftar sebagai tanda dagang oleh sebuah rangkaian Hotel, jadi mereka memutuskan untuk menggunakan nama INTEL yang merupakan singkatan dari Integrated Electronics.
Lotus (Notes)
Mitch Kapor mendapatkan nama syarikatnya dari ‘The Lotus Position’ atau ‘Padmasana’. Kapoor adalah guru Meditasi transendental dari Maharishi Mahesh Yogi.
Microsoft
Diciptakan oleh Bill Gates untuk mewakili syarikat yang awalnya ditujukan untuk Microcomputer Software. Awalnya ditulis Micro-Soft, tanda ‘-’ dihapuskan di kemudian hari.
Motorola
Pengasasnya, Paul Galvin mendapatkan nama ini ketika syarikatnya mula menghasilkan radio untuk kereta. Syarikat radio kereta yang popular pada masa itu adalah Victrola.
Oracle
Larry Ellison dan Bob Oats bekerja pada projek perundingan untuk CIA (Central Intelligence Agency). Nama kod untuk projek ini disebut Oracle (CIA melihat ini sebagai sistem untuk memberikan jawapan atas semua soalan). Projek ini direka untuk membantu menggunakan kod SQL yang baru dibuat oleh IBM. Projek ini akhirnya dihentikan namun Larry dan Bob memutuskan untuk menyelesaikan apa yang mereka mula dan membawanya ke dunia. Mereka terus menggunakan nama Oracle dan menciptakan mesin RDBMS. Kemudian mereka tetap menggunakan nama itu sebagai nama syarikat.
Sony
Berasal dari kata Latin ‘sonus’ yang bererti ‘suara’, dan ‘sonny’ adalah bahasa slang Amerika untuk menyebut pemuda cerdas.
SUN
Ditubuhkan oleh 4 pelajar dari Stanford University, SUN adalah singkatan dari Stanford University Network. Andreas Bechtolsheim membina sebuah mikrokomputer, Vinod Khosla merekrut dia dan Scott McNealy untuk menghasilkan komputer berdasarkan mikrokomputer itu, dan Bill Joy untuk mengembangkan OS berasaskan UNIX untuk komputer.
Yahoo!
Kata ini pada asalnya dicipta oleh Jonathan Swift dan digunakan dalam bukunya ‘Gulliver Travels‘. Yahoo merupakan orang yang menjijikkan dalam penampilan dan tindakan dan tidak seperti manusia. Pengasas Yahoo! Jerry Yang dan David Filo memilih nama ini kerana mereka menganggap diri mereka adalah golongan yahoos.

Nah! Begitulah sejarah nama-nama asal syarikat dan jenama dalam industri IT dan komputer yang ada sekarang
sumber : http://infokomputer.net
Share this article :

0 komentar:

Posting Komentar

Silahkan jika Anda ingin berkomentar, tapi tolong menggunakan bahasa yang sopan dan tidak spam
Terima kasih salam blogger ...

Test Footer

 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Edukasi-Andi - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger